Hvad gør mine kunder på min webshop eller hjemmeside

 

I denne blog skal vi kigge lidt nærmere på nogle af de helt grundlæggende fejl, man ofte har i sin webshop (eller på sin hjemmeside – dog er der mest fokus på webshops i denne blog)

Om du har købt en færdig skabelon for 5.000 kr eller måske 70.000 kr, så ser man nogle typiske fejl som går igen og igen. Men lad os starte med at kigge på hvorfor de er typiske!

Mange virksomhedsejere og ikke mindst de virksomhederne som designer og udvikler webshops, tænker mest på hvordan det ser ud frem for at fokuserer på hvordan det fungerer – ikke sagt at man ikke kan få sin designlinje frem selvom man husker på funktionaliteten.

Taler vi f.eks. en 5.000 kr løsning man har købt på nettet, man har skiftet et logo og ændret lidt farver, så det klart at man køber hvad man har betalt for. Ikke dermed sagt at man ikke kan finde nogle ganske fornuftige skabeloner derude. Men dem som har udviklet den har ikke haft dig, dine tanker, din virksomhed i fokus og derfor er den naturligvis generel. Da de skal sælge så mange som muligt.

Derudover ser man som ofte at skabelonen har mange mangler i både design samt funktionalitet.

Har du derimod købt en shop til 70.000 kr, så skulle man mene du var dækket! – Det håber jeg naturligvis!

Men ofte ser jeg at både mine kunder og andre har glemt dem selv, deres kunnen og ikke mindst meget afgørende funktioner på deres webshop. Endnu vigtigere skal man huske at selvom man henvender sig til en professionel virksomhed, så bygger stort set alt på skabeloner (hvilket er fint). Problemet er hvis de siger at den kan være færdig på 2-3 uger og at de laver et udkast som du bare skal godkende også er den faktisk klar – Ja, du har sikkert fået tilpasset siden efter dine ønsker når det gælder det visuelle, men man kan jo ikke forvente at du har indsigt i det funktionelle.

Grundlæggende handler alt om indsigt, både i din virksomhed, dine ressourcer og ikke mindst det du ønsker at skabe. Derudover skal du altid kunne forvente at de løfter det tekniske, men sætter de sig ikke ind i din virksomhed, dine kunder og ressourcer, så vil det altid være derefter.

Jamen hvad gør jeg så?

Ja det er ikke nemt! Der findes mange derude, som enten bare vil tjene en hurtig skilling eller super dygtige, men det kan være svært at gennemskue.

Derfor er det altid en god ide at få kortlagt, hvad dine mål er med at komme på nettet eller hvad dine mål er med selve shoppen som den er nu. Er din shop bygget op ud fra hvad du synes ser godt eller ud fra hvilken kundegruppe du repræsenterer?

Men lad os se på et uddrag af de typiske fejl man finder, når vi snakker funktioner.

 

1: Kontakt oplysninger

Et af de vigtigste elementer er at skabe tryghed hos kunden. Det gør man blandt andet ved at tydeliggøre at man f.eks. er e-mærket, handelsbetingelser, leveringsbetingelser og returneringsbetingelser er i fokus. Men vigtigst af alt, så skal de tydeligt kunne se – Hvordan for man fat i jer, hvis man har et problem!

Sørg for at det tydeligt fremgår på alle sider. Ikke kun i bunden, eller i toppen.

 

2: Søgefeltet

Langt de fleste shops gør en fatal fejl og tager vi udgangspunkt i ovenstående, så ligger fokus både fra virksomhedsejer samt udvikler på det visuelle og ikke funktionelle.

Har du i dag en webshop eller bare en hjemmeside, som har et søgefelt så det typisk placeret i toppen f.eks. bag et forstørrelsesglas eller som et lille felt i toppen som man næsten ikke kan finde.

I 9 ud af 10 tilfælde vil dine kunder gå efter søgefeltet enten fordi de søger noget specifikt eller bare vil prøve sig frem.

Men er det ikke tydeligt for dem hvordan de søger på din side, så vælger de bare et andet sted eller måske er du heldig at de lige ruller lidt ned på siden også de væk igen.

Sørg nu for at dit søgefelt er tilgængeligt og i fokus når man lander på dine side, så du kan hjælpe folk frem til det de søger. Se dem som hvis du gik på en cafe og en tjener aldrig kom og spurgte hvad du ønskede, eller hvis man gik i en tøjforretning men aldrig fik hjælp –såfremt man havde brug for det naturligvis. Vigtigst af alt så se det som en service og som et værktøj der giver dine kunder lyst til at bruge din side.

 

3: Søgeresultat

Et af de vigtigste elementer i det at have en webshop eller en hjemmeside er at man IKKE taber kunden på det de ikke kan finde eller hjælpe med.

Det er netop her at man skal være hurtig til at samle kunden op og give dem nye muligheder for at nå deres mål.

Men lad os prøve at tage udgangspunkt i din egen webshop eller hjemmeside (også må vi håbe at du har styr på denne del.)

Nu gør vi det lidt karikeret, så start med at indtaste dette i søgefeltet: (lorem ipsum – det må vi formode at du ikke har noget omkring)

Siden der kommer frem nu, viser typisk følgende indhold:

 

Beklager vi kunne ikke finde noget på det søgeresultat eller varen blev ikke fundet!

Det er yderst afgørende at du her for lavet en underside som er klar til at samle dine kunder op og give dem nye muligheder. Et godt eksempel er f.eks. www.whiteparts.dk - Søger du men ikke finder, så lander du på en specielt udviklet underside, som siger:

Hey
Det du ikke kan finde, det kan vi helt sikkert!

 

og her får de mulighed for flere ting som at kontakte shoppen direkte, sende sms med billede, eller også henvises de til deres kategorier.

Sådan en underside kan naturligvis tilpasses specifikt til netop din butik eller hjemmeside. Det vigtigste er bare at når en kunde søger efter noget de ikke kan finde at du så giver dem et lukket svar (mulighed)

Altid have fokus på at kunden, skal sendes videre eller om ikke andet vælger at tage kontakt direkte.

 

4: Forsiden som produktside

Utrolig mange webshops bruger i dag deres forside til at præsenterer produkter som enten gode tilbud, kategorier eller bare generelt en masse produkter som de mener sælger godt.

Jeg vil ikke sige at man IKKE skal præsenterer produkter på sin forside, men at plaster det hele til med gode tilbud eller bare generelle produkter vil aldrig være en god løsning og det er der faktisk flere oversager til.

1: Lad os antage at din butik hedder ”zooomstore – coga eller måske noget helt tredje” fælles nævneren for ovenstående er at ingen kunder dem uden enten at have besøgt den tidligere eller kender den i forbindelse med en fysisk butik og det ændre ikke på at man skal tænke anderledes omkring sin forside.

2: Når folk finder frem til din webshop eller hjemmeside er det typisk fra et link, en prisside eller måske kører du adwords og google shopping. Men de kunder vil aldrig lande på din forside, da de altid bliver ført direkte videre til din underside og derfor er det meget vigtigere du gør meget mere ud af dine undersider for altid at holde dine kunder til ilden og give dem mulighed for at komme videre… (Husk altid fokus på pris og købsknap)

 

Jamen?

For at få mere ud af din forside, både når det gælder dine kunder men ikke mindst google og den måde som de analyserer indhold på, så vil det altid være en fordel at du har fokus på kategorier som du ved fungerer godt men vigtigst af alt, så prøv om du kan få skabt et ”tema”. Giv dine kunder muligheder, lad dem blive klogere, inspirerer dem til at fortage en handling.

 

Jamen det er meget fint, men hvad betyder det så?

Vi prøver lige at kaste et blik på www.whiteparts.dk igen og fra starten er der fokus på kategorier og producenter, fordi vi man ved at kunderne har et specifikt ønske, eller har brug for at vide hvad der tilbydes indenfor en bestemt producent og ruller man lidt ned af forsiden vil du kunne se at man rejser nogle spørgsmål som f.eks. ”Har din støvsuger tabt pusten?” ”Vedligehold dine hvidevare” eller ”Eksperten giver dig gode råd og tip” – Hey jeg kan blive klogere, de vil dele ud af deres ”ekspert” viden!

Med følgende opsætning giver du ligeledes google unikt indhold og henvisninger som de mener skiller sig ud fra alle andre og ikke mindst tilbyder den besøgende et godt resultat.

Der er naturligvis flere ting man kan gøre som blogindlæg og meget mere, men prøv at tænk over hvad dine kunder ønsker og hvordan du kan gøre din forside mere interessant.

 

5: Produktbeskrivelser

 

Lige på og hårdt – alt kan beskrives med en unik tekst!!!!!!!!

 

Man ser alt for ofte at folk ligger et produkt på deres webshop eller hjemmeside og ofte både med utrolig dårlige billeder samt en meget basis beskrivelse, som enten bruges af 400 andre webshops eller bare er total intetsigende.

Her er det vigtigt man huske at sætte sig i sine kunders sted og tænker 1. Billedet sælger produktet, så brug nu noget tid på at få det indbydende. 2. Beskrivelsen er alt afgørende for både køber men i den græd også for dig og din butik.

Beskrivelsen er ofte det som gør at du ranker bedre på Google i deres søgeresultater (nej ikke fokus på adwords og google shopping) men i de organiske resultater.

Jamen der er jo ikke nogen der ser siden 2 på Google… Jo det er der!. Men fokus skal altid være at komme så tæt på siden 1 uden at skulle betale for at ligge der. Derfor er det så vigtigt du altid laver en unik beskrivelse af dine produkter, overskrifter og måske gå skridtet videre og lave diverse blogindlæg som f.eks. beskriver et problem samt en løsning og herfra henvise til dit produkt.

På den måde får du organiske kliks som du IKKE betaler for og derved har en højere db på din fortjeneste (det var vist et tip i tippet).

 

6: Checkout

Et afgørende felt i din webshop er dit checkout forløb og her er det vigtigt at du virkelig har fokus på at lukke kunden fremfor at give dem mulighed for at fortage alle mulige andre handlinger.

Typisk i et checkout forløb har man en indkøbskurv efterfulgt af selve checkout forløbet og i dette afsnit har vi fokus på at køber har besluttet sig for at de vil købe en varer. Derfor er det vigtigt du gør det tydligt for kunden at de er i gang med at købe og at du f.eks. vælger at fjerne alt andet ”forstyrrende” rundt omkring dit checkout, det kunne være din menu, bannere og centralisere hvad kunden skal have i fokus, nemlig at gennemfører købet.

På den måde øger du din konvertering betydeligt!

 

Ovenstående eksempler er bare et uddrag af de problemer man typisk finder på webshops og der er naturligvis mange flere. Men igen, så det vigtigt at man fokuserer på hvad ens mål er med en webshop eller hjemmeside inden man begynder at tilpasse. Nu er disse eksempler naturligvis meget generelle og kan bruges af de fleste, men man kan også gøre mange andre ting som at skabe unik indhold, blogs m.m. Men man skal altid huske at have sig selv med og vide med sig selv at man er klar på at løfte opgaven og til side sætte den nødvendige tid samt ressourcer.

Men vigtigst af alt, så skal du tænke som dine kunder og vigtigst af alt skabe en strategi som du kan løfte og som dine kunder ønsker at være en del af, dele med andre.

Kunne du godt tænke dig at vide mere? Eller ville du gerne have et såkaldt webtjek, hvor vi tager en dialog omkring dine tanker, ønsker og ikke mindst det setup du måske allerede har i dag.

Så du meget velkommen til at ringe eller skriv til Desino.dk, så kan vi sætte os ned og kigge på hvordan film eller animation kan blive en del af din markedsføringsstrategi – så klik på knappen herunder eller ring, så kan vi tage en dialog omkring de ting du ønsker at blive klogere på og ikke mindst det der matcher dine behov, ressourcer, så du kommer rigtigt fra start - første gang.

 

Share This